Hem » IFPI Sverige

IFPI Sverige

IFPI Sverige

Musikbolagens företrädare

Taste PR har sedan 2009 sammanställt vårens och höstens svenska och utländska musikutgivningar på uppdrag av IFPI Sverige, och även ansvarat för pressinbjudan och projektledning av vår- och höstpresentationer där de svenska musikutgivningarna presenterats med ljud och bild och albumaktuella artister uppträtt.

Om IFPI Sverige:
Ifpi Sverige företräder musikbolagen i Sverige. Internationellt har Ifpi cirka 1 400 medlemmar i drygt 70 länder. Ifpi Sveriges medlemsbolag, däribland samtliga så kallade majorbolag, representerar tillsammans cirka 95 procent av den totala skivmarknaden i Sverige. Vår uppgift är främst att arbeta för bättre rättsligt skydd för musikbolagen samt att tillvarata de rättigheter som upphovsrättslagen ger. Ifpi Sverige inkasserar även ersättning när musik används i bland annat radio- och TV-sändningar och fördelar därefter ersättningen till bolagen. Vidare bedriver vi en omfattande antipiratverksamhet både nationellt och internationellt samt är arrangör för Grammis.

Ifpi Sverige representerar större delen av den totala skivmarknaden i Sverige. Våra medlemmar är allt från majorbolag till indiebolag och täcker in de flesta genrer; jazz, folkmusik, klassiskt, pop, hårdrock med mera. Den svenska musiken står sig stark och står för närvarande för mer än 50 procent av den totala musikförsäljningen i Sverige.