Hem » Krishantering

Krishantering

Gå stärkt ur krisen

Krishantering

Kriser är inte nödvändigtvis negativa. Ett kritiskt läge eller en kontrovers kan ge dig möjligheten att nå ut till ett stort antal med ditt företags perspektiv och stärka både förtroende och varumärke.

Är du väl förberedd innebär det en möjlighet att vända en svår situation och få bästa möjliga utfall – det kan betyda skillnaden mellan det negativa och det positiva. Om du inte vet svaret på en fråga från media så är ”inga kommentarer” det värsta du kan säga. Det ger ett intryck av att du undviker frågan och även, i värsta fall, skuld. Be istället att få återkomma. Och gör det också.

- Analysera risker
- Förbered strategier
- Utforma en kommunikationspolicy
- Upprätta en krisplan
- Var uppdaterad med aktuella fakta
- Var proaktiv – vänta inte på att media ska kontakta dig
- Mediaträning – övertyga och skapa förtroende
- Tillgänglighet – kriser inträffar inte endast måndag-fredag kl 9:00-17:00

I våra tjänster ingår både förebyggande arbete och akut krishantering.